OPH:n hanke: Ketterä- Innovatiiviset oppimisympäristöt
Saimme Opetushallitukselta Innovatiiviset oppimisympäristöt hankerahaa 150 000€ luodaksemme rakenteilla olevaan Ideaparkin päiväkotiin uudentyyppistä oppimisympäristöä. Hanke sijoittui ajanjaksolle 2018-2020.
Olemme tähän koonneet tietoa hankkeen loppuraportoinnista.
Hankkeen myötä olemme kehittäneet Jumpille ABDC (Activity Based Day care) toiminta-, ajan- ja tilanhallintamallin. Hanke mahdollisti eri alojen asiantuntijoiden hyödyntämisen suunnitteluvaiheessa. Loimme kahden kasvattajan mallin rakenteeseen ja monikäyttöiset – ja muotoiset tilat sen mallin tukemiseen. Päiväkotimme sai ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää uutta aktiviteettipuistoa päiväkodin ja sen pedagogiikan näkökulmasta. Aktiviteettipuiston läheisyys ja yhteistyö heidän kanssaan mahdollisti lapsille suunnatun oheistilan/jakotilan rakentumisen varhaiskasvatuksen näkökulmaa hyödyntäen sekä aktiviteettipuistoon, ravintolaan, ulkoleikkialueelle sekä päiväkodin puolelle.
Kehitimme ulkoilu- ja liikuntametsää sekä uudessa Ideaparkin päiväkodissa yhdistyi kansainväliset ja kotimaiset ideat ja ajatukset päiväkodin ja sen ympäröivien tilojen laajaan yhteiskäyttöön.
SeAMK:n kanssa teimme tutkimusraportin käyttäjälähtöisestä kehittämisestä päiväkodin ja aktiviteettipuiston välillä.
Hanke mahdollisti meille innovoida aivan uudentyyppinen päiväkoti ja sen ympäristö. Saimme resurssia verkottua sekä kansallisesti että globaalisesti. Erityisen hienoa oli päästä kotimaiseten Educa-messujen lisäksi tutustumaan Kompanin tuotekehitysyksikköön Tanskaan sekä Englantiin BETT-messuille.
Olemme hanketyön myötä perehtyneet erityisen hyvin nykyhetken päiväkotisuunnitteluun. Olemme osallistaneet ja etsineet tapoja tehdä uuden vasun näköistä arkea. Oppilaitosyhteistyön avulla saime tietoa siitä, miten lapset, perheet ja henkilöstö on kokenut aktiviteettipuiston hyödyntämisen päiväkotiarjessa ja pedagogisena arvona.
Kehittämisen myötä pääsimme tutustumaan laajemmin nykyhetken päiväkoti rakentamiseen, sisustamiseen ja kalustamiseen. Vierailukohteet Suomessa ja ulkomailla jäivät vaikuttamaan ajatteluumme ja antoivat ohjausta uuden päiväkodin rakentumiseen. Saimme hankkeen myötä ostetua ulkopuolista suunnittelupalvelua ja näiden yhteisvaikutuksesta luotua jotain uutta päiväkotisektorille innovatiivisen oppimisympäristön muodossa.
Miten hanke on muuttanut toimintakulttuuria?
Päiväkoti Jumpissa on aina henkilöstön ääntä kuunneltu herkästi ja jokaisella on ollut mahdollisuus tuoda ajatuksia julki. Hankkeen myötä näkymä siitä, miten tällä äänellä kerrotut asiat etenevät aina toteutuksen asti on ollut iso merkitys. Uskotaan, että kehittämistyöllä on vahva vaikutusmahdollisuus. Yhdessä luodut toiminnat ja niiden arviointi ovat lisänneet yhteenkuuluvuuden tunnetta. Avoin tilojen esittely, hankkeesta kertominen ja vierailut ovat tuoneet oman työn arvostusta kirkkaammaksi ja ammattiylpeys sekä yhteenkuuluvuuden tunne ovat vahvoja hankkeen jälkeen. Monia käytössä olleita tilojen hyödyntämisiä on haastettu ja arvioitu ja muutettu. Viikkorutiinit ovat arvioinnin kohteena ja yhteisölliset oppimismpäristön kehittämiseen liittyvät keskustelut ja koulutusillat ovat tuottaneet vahvasti meidän näköisiä ratkaisuja. Yhä vahvempi jumppilaisen näköinen pedagogiikka on saanut jalansijan.
Hankkeen näkyvyys
Pääsimme esittelemään Päiväkotikonseptia ja Ketterä-hankettamme kansainväliseen Healthy Kids of Seinäjoki -seminaariin. Siellä pidimme myös työpajan, jonka aiheena oli innovatiivinen uuden sukupolven päiväkoti.
Meistä on tehty useampia lehtijuttuja mm. Lastentarha-lehti sekä maakuntalehti Ilkka. Olemme tuoneet toimintaamme esille aktivisesti myös sosiaalisessa mediassa.
TUOTOKSETTähän mennessä aikaansaadut keskeiset ja valmiit tuotokset.
|